Tuesday, January 29, 2019

NOSTALGIA

 Fund.

Jytte skrev forleden til mig, at det var 57 år siden hun flyttede fra Ulsted. Jeg begyndte at regne og så forleden da vi blev vækket kl.4 med advarsel om en kommende vinterstorm  på vores "weather alarm" kunne jeg ikke falde i søvn igen. Og jeg begyndte så at tænke tilbage først om hvornår jeg første gang flyttede hjemmefra og dernæst tilbage 50 år og 25 år. OG det hjælper hukommelsen, at vi er ved at rydde op i vores såkaldte "walk-in-closet" og finder alskens levn- fund- fra tidligere tider i vores snart lange liv.

Hvordan denne seddel har overlevet siden 1962. er et under.
Det var min første udenlandsrejse, til England i Februar, hvor jeg begyndte som au-pair hos Familen Rivington i Roydon, en lille landsby mellem London og Cambridge.
Familien var blevet fundet af en Danish Bacon direktør, der boede i den landsby og som kendte en proprietær i Ulsted.
( Min stavning på engelsk er blevet lidt bedre end dengang!!!!)














Fast Forward : Til 1972 da Brian og jeg blev gift og fik en lejlighed i Woodstock, lige udenfor Oxford. Denne kuffert, der bærer initialerne K.L. ( Kirsten Lassen) og som måske har været i Indien, indeholder nu forskellige fotosamlinger og minder.



En af de 17 pkg nævnt på sedlen, som blev sendt fra Ejby til Woodstock var denne stol- en af fire i alt - som jeg havde købt fra Barners Kollegium , da kollegiet holdt op med at servere morgenmad. De var grå og jeg malede dem sorte og alle fire har fulgt mig lige siden. Godt klassisk design. De stod og ventede på  mig på Barners loft mens jeg var på Grønland i efteråret 1968. Det er egentlig ret fantastisk jeg stadig har dem, for i Februar 1969 - for 50 år siden- oplevede jeg en af mine mest deprimerende måneder nogensinde. Jeg kom hjem fra Grønland og begyndte som lærerinde på Amager, med alle de højeste forventninger om at blive en fantastisk lærerinde. Ikke mindst fordi mine søskende alle var lærere, Johs på Aarhus Friskole, Esther på Thestrup Højskole, og Rigmor leder af Børnehaven i  Holsteinsborg, Grønland. Og så løb de syvårige i min første klasse rundt som hvepse, og hver aften sad jeg på et forfærdeligt værelse - indrettet i en gammel lade tror jeg, - med tynde vægge og ingen varme, og det var umuligt i 1969 at få en lejlighed i Kbh. Jeg fik derefter en kælder lejlighed på Vesterbro. En af mine lærerkollegaer syntes det var synd for mig, så hun hjalp mig finde den. Det lød så romantisk; men det var endnu værre. Jeg fyrede med petroleum, havde WC i gården og det endte da også med, at jeg fik lungebetændelse og måtte ta orlov fra de skrækkelige syvårige. Og kun fordi en af mine gamle seminarie kammerater, Lone halede mig fra kælderen til sin kollegiebolig og gav mig deres tremmesofa at sove på, blev jeg rask igen. Derfor Bente, købte jeg den sofa, da jeg begyndte at tjene penge i Ejby.
Og i Ejby fik jeg igen glæde ved at undervise, men først efter jeg havde overvejet at forlade læreregerningen. Heldigvis talte Esther fornuft i mig, sagde jeg ikke burde spilde mine tre års uddanelse på seminariet, og ja, jeg håber jeg i tide takkede hende for den opmuntring.
Så i Ejby mødte jeg så mine to lærerinde veninder "for life" Birgit og Bodil , og sammen med mine Ulsted/Dronninglund og Barners Kollegium veninder, er jeg taknemmelig over, at vi alle stadig er i kontakt.  

Oprydning i " Walk-in-closet"
Nye lysstofrør.


Should I throw them?
Mon Anne-Mette og Marie-Louise genkender den anorak og nogle shorts og hatte sendt til drengene fra Rigmor.
Jeg glemte hvor de var da Sophia blev født, men måske Sylvia kan få dem nu de er blevet fundet. De er lidt falmede! 
De her gamle lagner bruger jeg i min plantefarvning; de tar farver meget bedre.
        Og Rigmors sorte sandaler blev brugt ombord på Queen Mary  når vi skulle "dresse -up" til middag.

Og så i dag fandt jeg Brian's Teddy Bear fra 1938!!
 "It lost its ear in the war" siger han.
Men det er da den dejligste Teddy Bear, lige nu placeret i Pauls og nu hans børns "High Chair"





Og nu slutter jeg med en Kyndelmisse blomster hilsen. 
Påskeliljer der skyder op gennem gamle blade og er parat til at blomstre. 
Vores vinterstorm var falsk alarm. 
Alle børn var hjemme fra skole idag,  fordi man ikke turde gentage fiaskoen fra fem år siden, hvor mange børn ikke kunne komme hjem og måtte sove i deres klasseværelser. 
Well, sådan går det i en stat, der kun har få "Winter Events"
Oppe i de nordlige stater er det som på sydpolen lige nu.






2 comments:

  1. Hej, jeg hedder HJØRDIS MARY Jeg er fra København, men jeg flytter til Waterton Lakes National Park Canada med min mand. Ordene kan ikke forklare, hvor ophidset jeg er for genoprettelsen af ​​mit brudte ægteskab, og nu er min mand helt tilbage efter at have forladt mig og vores børn til en anden kvinde. Vi har været gift i siven år, og i løbet af vores ægteskab har vi haft en række kampe, der fortsatte indtil endelig han forlod vores børn og flyttede til Melbourne for at være sammen med en anden kvinde. Blokeret alle former for kontakt, hvilket gør kommunikation ugyldig. Jeg følte at mit liv var forbi, og mine børn troede, at de aldrig ville se deres far igen. Jeg forsøgte at være stærk kun for mine børn, men jeg kunne ikke kontrollere de smerter, der plagede mit hjerte, jeg blev fortæret af sorg og smerte fordi jeg virkelig elskede ham. Hver dag og nat tænker jeg på ham, og jeg vil altid gerne have ham til at komme tilbage med mig, jeg blev bogstaveligt talt skør og havde brug for en guddommelig intervention, så jeg fortalte alle mine problemer til en af ​​mine venner, der engang havde lignende udfordringer. Hun henviste mig til en meget stærk mand kaldet DoctorIgbinovia. Hun sagde, at han var den eneste grund til den lykke, hun nyder i dag. Drigbinovia kan hjælpe med at reparere brudte forhold, hun sagde, at jeg var nødt til at sætte ham på prøve. Jeg kontaktede ham på hans Email adders [doctorigbinovia93@gmail.com] og han gav mig instruktioner om hvad jeg skulle gøre, og det gjorde jeg, da gjorde han en kærlighed stave for mig. Til min største overraskelse, efter tre uger, ringede min mand mig og fortalte mig, at han savnede os så meget som børnene, jeg var så overrasket, mit hjerte var fyldt af glæde og spænding, og jeg begyndte at skygge mine tårer. Han undskyldte for sin fejl og undskyldte for den smerte, han forårsagede for mig og børnene. Sådan kom han tilbage til os med stor kærlighed og glæde, og fra den dag var vores ægteskab nu stærkere end før. Takket være Drigbinovia er han meget stærk, så jeg besluttede at dele min historie for de kvinder og mænds skyld hvem oplevede hvad der skete. Jeg vil gerne have dig at vide, at der er en løsning. Drigbinovia er løsningen, en sand og kraftfuld spellcaster, der bad om at leve lang tid for at hjælpe kvinder og børn i deres tid af smerte. Og det har også magi til helbredelse af HIV, kræft osv. GOD LUK,

    ReplyDelete
  2. Naliehavá efektívna láska Kúzlo na kúzlo, ktoré vám pomôže priviesť späť bývalého milenca a rýchlo zachrániť vaše manželstvo, doctorosazeetemple235@gmail.com) je určite najlepšie online kúzlo na kúzla a jeho výsledkom je 100% záruka! .. stále trpí veľa ľudí všetky otázky života. Čo konkrétne vás trápi? Problém niekedy nie je problém, ale problémom je neschopnosť identifikovať tých, ktorí majú riešenie. Som Chloe Elizabeth z Edinburghu vo Veľkej Británii a rád by som vám predstavil Dr ogunsnya, muža, ktorý prišiel zachrániť ľudstvo pred všetkými otázkami života. Odo dňa, keď som sa s ním stretol, to bol deň, keď sa môj problém skončil. Keď múdrosť bliká, stáva sa z nej slovo pre múdrych. Chcel by som vás povzbudiť, aby ste sa s Dr OSAZEE stretli s akýmkoľvek problémom, s ktorým sa stretávate, a buďte si istí, že s Bohom bude všetko fungovať pre vaše dobro. Môžete kontaktovať Dr ogunsnya prostredníctvom e-mailu: (: doctorosazeetemple235@gmail.com) Blahoželám vám, pretože tak robíte, skutočne ste ďalším svedkom. Môžete mu tiež zavolať alebo ho pridať v aplikácii Whats: +2349057315338

    ReplyDelete