Sunday, November 15, 2015

November

Om 14 dage er det Advent.
Vi har travlt. Lige nu med at tænke på de julegaver, vi vil sende med Tobias og Sarika efter de har været her fra 25. til 31. Nov. 
De kommer ikke til jul, Sarika skal ha vagt. Hvor må det have været svært for far og mor med Rigmor hele to gange to år på Grønland, og også for far, da vi fik Paul, og han betalte vores rejser hjem for at se os nogle somre. Jeg er meget taknemmelig for, at jeg kan se Sophia heroppe flere gange om ugen. I torsdags tog vi fat på juleforberedelser, da jeg havde bagt nogle honningkager for at prøve en gammel opskrift. Vi malede dem så med glasur i mange farver. Når vi sådan leger og jeg fortæller eventyr samtidigt er det som om tiden står stille; men BAGEFTER ER DET FULD FART IGEN!
Vi har fyret vores unge maler og fået en ny. Det "deck"  blev en total fiasko, så nu er Tony, som også er maler, igang med at redde det, og han vil desuden gøre det noget sjuskede malerarbejde færdigt. Det tager på Brians tålmodighed, han har ellers meget af den gave. Jeg smutter ned i kælderen og laver mine quilte. Det var lidt svært, da jeg besluttede at forstørre en "block" og ikke rigtig ku finde ud af vinklerne. Firkanten hedder Square Dance; normalt er  den 20 cm på hver side. Min blev lidt over en kvadratmeter stor. Vi føler af og til at vi bor heroppe på vores "mountain" fjernt fra verden udenfor, men vi læser selvfølgelig og ser nyheder og hører mange lydbøger. Sidst en om Islam og også den nye af Harper Lee "Go Set a Watchman" som beskriver racernes forhold til hinanden her i Alabama.Den er både 'up to date' og gammeldags, men hun skriver fantastisk. Jeg fandt en bog om en 'ikke-radikal' muslim, som jeg endnu ikke er færdig med. Det ser desværre ud til at de, der har våben, vinder igen. Pariserne må da gå rundt som i en tåge efter i fredags. Mon viden om koranen overhovedet hjælper?
Og så fejrede Brian og jeg mellemrummet mellem de to malere og tog op til Alabama Chanin. Den virksomhed drives af Natalie Chanin, en designer, som sælger sit tøj over hele verden. Hendes virksomhed i Florence, Alabama er lille, men hun foretager noget
vigtigt. Alabama havde en kæmpe klædningsindustri for tyve, tredive år siden. Den røg til Kina og nu prøver hun at genoplive den. Vi fik en tur af fabrikken og en dejlig sund frokost lavet med lokale ingredienser. Jeg købte en af hendes bøger for syv-otte år siden, mine t-shirt kaniner kom fra den bog. Gå ind og kig på hendes netside: alabamachanin.com og køb en af hendes håndsyede kjoler - til tusinder af dollars! 

Kaniner fra Chanins, Alabama Stitch bog
Alabama Chanins udsalg og Cafe
Tar gamle dunjakker og laver tørklæder af dem
En af hendes store stenciller
Sætter dem sammen
Okra, salat, og quiche uden bund
Håndsyet pude, to lag t-shirt stof.
Store ruller af organisk bomuld. Hver 'normal' T-shirt gir vores verden et pund giftstoffer
En anden af hendes stenciller
Min røde quilt, square dance.


Lydbog
Tony, vores nye, ældre (heldigvis) maler

No comments:

Post a Comment