Sunday, December 7, 2014

Anden Søndag i Advent

LEVN FRA DANMARK

Adventkransen kendes knap her, ihvertfald ikke i private hjem.
Så når jeg tænder mine adventslys hver søndag her i December
er det bare for mig selv.
Mine tykke spyd lys og grønne blade fra haven 
Brian kender ikke den skik fra England, hvor det tit er lilla lys, man har i kirken. Så jeg tænker på Rigmor, som lige nåede at være vågen til den første søndag i Advent i 2011, og ja, det er stadig de samme lys, som hun sendte for nok fire år siden, jeg bruger. 
Resten af vores liv er så fyldt med overflod, at det egentlig er godt bare at tænke på  at noget skal vare. 
Det har det danske bøgetræsbord så også gjort; jeg tror vi købte det i Danmark i 1980. Men fordi vi altid har haft det trukket ud til fuld længde, begyndte det for nogle år siden at hænge midt på - som vi alle gør med alderen. Så snedkeren, der reparerede det, foreslog et femte ben! Det er det I ser på fotoet. Et andet levn fra Danmark og masser af måltider på det bord. 
Vores fembenene spisebord

Platform på traileren
Ray med hylder
De to hylder på den hjemmelavede platform
Ray, Adam og Brian
To meget dyre boghylder.
Men fordi noget som er lavet godt, varer længe, bestilte vi her i eftersommeren to egetræs boghylder, og nu er de ved at blive installeret. Ray byggede dem hjemme og fik sit barenbarn Adam til at hjælpe bringe de ti fod hylder ind, her i eftermiddag. Det var skrapt, rundt om hjørner, væk fra entrelampe, vende dem snart ned,
 snart op igen, og tilsidst ind i det værelse , der oprindelig blev kaldt  "Grandmother's Room", men nu hedder computerværelset. Ray målte meget nøjagtigt, de passer, og er ikke engang en cm for korte, og han byggede endog en platform på sin trailer, så han ku flytte dem fra sit hus hertil. Imorgen begynder han så at skrue dem ind i væggene, og endnu flere bøger af vores overflod kan ryddes far vores gulve.
 

No comments:

Post a Comment