Friday, January 1, 2021

The Mourners

  Begravelses følge Fra Guatemala.


 For 12 år siden, en grå dag mellem jul og nytår, blev Rigmor begravet.

Brian og jeg hørte om hendes alvorlige sygdom mens vi var på vej gennem Panama kanalen.

Vi kom tilbage til USA den dag hun døde, tog hjem og havde

 juleaften med drengene. 

og så med fly igen til Danmark.

Mellem telefonopringninger fra Danmark til kaptajnen på det skib vi sejlede med og en tur til Guatemalas gamle hovedstad Antigua, 

blev jeg klar over at vi ikke kunne nå at komme hjem til at sige farvel.

Dette ligfølge i et marked der i Antigua stod og råbte til mig, og det kom med over Atlanten og altså tilbage.

Jeg fandt det igen forleden (vi har haft mere tid til at rydde op det sidste år) 

Jeg håber ikke I synes det er for sørgeligt, men jeg selv har i årets løb haft breve om tre mennesker, jeg kendte rigtig godt, ikke længere lever hjemme i Danmark.

Jeg ved, at også Bodil mistede sin bror og var meget glad for at hun tiltrods for grænselukning mellem Danmark og Tyskland var i stand

til at hjælpe med at bære kisten ud.. 

Begravelsen af Ejner var præget af  lock-down for covid.


I dag er 20 millioner blevet smittet i USA. De, der ligger  syge på hospitalerne kan ikke sige farvel til deres kære.

Det er det samme over hele jorden. 

Jeg synes det, at jeg fandt "The Mourners" her igen forleden betød, at jeg burde dele det med jer. 

Primitivt i ler, men meget sigende.

Vi har haft en dejlig jul med vores familie, men alligevel præget af sorg over vores situation her i USA. 

Brian's mor døde også lige før jul, så vi har to gange måttet afstedover Atlanten lige efter jul.

I får et julebrev - engang-  fra os. 


 Og vi har  nu håb om et meget lysere 2021. Det er vel bare et par måneder indtil vi kan blive vaccineret. Godt Nytår,

No comments:

Post a Comment