Sunday, February 1, 2015

Forårs blomster

Kyndelmisse:
Her er det 'groundhog day', i middelalderens England var det 'candlemass'. I følge Bente tar man først juledekorationerne ned Feb 2. i Krakow, sikkert levn fra katolske tider med bl.a Maria's renselse.
Birgitte Høgh har fødselsdag, - Tillykke, Birgitte.
Jeg husker dagen, for den var jo noget særligt; vi kunne skråle sangene med "kyndelmisse slår sin knude" og "sneflokke kommer vrimlende".
Vi har tåge og lidt regn, og måske lidt 'flurries' i næste uge, men oppe nordpå har de haft den ene snestorm efter den anden. Jeg gik udenfor en lille tur for at se, hvad jeg kunne finde; kun et par knopper på påskeliljerne, og to sølle krokusser, de gror ikke særlig godt her.  Men "surprise, surprise"der var en masse blomster i juleroserne. Her hedder de Lenten roses, og det passer egt. bedre. Jeg fandt et billede af en krans med juleroser fra Rigmors grav; Marie Louise havde taget den med hjem til huset og sat på en stol udenfor. Men der var nu mest hyacinter; jeg troede den havde været fuld af juleroser; mærkeligt som ens hukommelse spiller op.
Men Eric , som har haft et slagtilfælde og som derfor måtte flytte fra deres lille 'garden home' til en lejlighed i det ældrekompleks, hvor de bor, må ha husket, at jeg engang gav ham Selma Lagerløf's 
legende om julerosen. For han råbte ud til Irva fra soveværelset "Gerda skal ha juleroserne" Det var lige før jul, så de blev sat i jorden i hast, men nu blomstrer de sammen med en, jeg fik af min have veninde Kathleen.
Bare een lille knop


Lentenroses- fra Eric og Irvas have

Mine to krokus; de gror dårligt her.
Ligner en stor quilt
Rigmors hus Dec  2011
En enkelt fin hvid julerose
Rosenborg slot, et tæppe af krokus. Sådan så Ulsted præstegårds have ud om foråret


Sophia fik øje på uglen, da hun var heroppe forleden

Den her er kunstig, men vi har skam en vi kan høre tude om natten



No comments:

Post a Comment