Saturday, January 3, 2015

GODT NYTÅR

Nytårstalen.
 I år hørte jeg Dronning Margrethes nytårstale, selvom jeg først måtte genindstallere Flashdrive, hvilket jeg måtte ha lidt hjælp med. Jeg synes min komputer blir mere og mere indviklet, som tiden går og det har efter sigende at gøre med at Apple (min computer) og Google konkurrerer, så jeg får ikke hjælp oppe hos Apple med min blog ( fordi det er et Google produkt) og det er måske det samme med også  Flashdrive. Kan ikke blive hidsig af den grund, trække på skuldrene måske. Men det resulterer i  at jeg bruger megen tid bare at sidde og rode med komputeren.
 Nå, jeg fik da set og hørt dronningens tale; Brian plejer at få SIN dronnings juletale, men orkede ikke engang i år . Måske kan vi komme lige så tæt på Elizabeth næste sommer, som vi kom til Margrethe og Henrik i 2005, men jeg tvivler på det. Det var da hun blev 70, og vi fandt Lars og Annette blandt alle de flagsvingende københavnere. Forresten fik jeg en dejlig julegave af Annette, nemlig en lang rejsebeskrivelse af en to måneders tur gennem Amerika i 1935, skrevet af Lars morfar. Jeg er begyndt at oversætte den til engelsk så Brian også kan få glæde af den. Vi har selv været mange af de steder han beskriver.
Lars på vej til Kgs. Nytorv

Her på D'Angleterre

Og Annette samme sted.

Add caption
Og her er Brian's close-up af Dronningen og Henrik 16 April 2010. Så hun vil blive 75 i år - 2015.

Jeg vil lige sige, at det jo er rørende at dronningen tænker på mig; blev nævnt som en dansker, der har bosat sig permanent i det fremmede. Lærere blev nævnt, så det passer jo også på en del af os, 
og dem der sejler på farlige farvande- Laust på vej til Salahla og Oman med guard ombord! -  ja, og sydslesvigerne - Hej, Bodil selvom du ikke er indfødt- og ja, krigene for 150 år siden og 100 år siden, må jeg også lige kommentere på. Anne-Mette og Marie- Louises bedstefar, som boede syd for grænsen efter 64, blev skam indkaldt i den tyske hær. Han stak af, tilbage over kongegåen. Dog ikke før han fik taget dette foto.  Brian lånte af Rigmor og fik lavet en kopi af. Det er da flot ikke? til trods for hvad det stod for.  
Ole Nissens far 1914
Brian synes det er på tide Danmark får en ny statsminister i stil med Putin, så Danmark kan få den del ned til Rendsburg tilbage!!!

Nå, tilsidst - stadig om dronningens tale- var det sjovt at høre hende bruge ordene "kerer om", "lurepasser" og "kyse", gamle jyske ( ?)
 ord.  Det fik mig til at tænke på en artikel jeg læste her før jul om Dr. Jysk, en professor som har siddet inde på Århus Universitet i 51 år og udarbejdet Jysk Ordbog. Han er kommet til bogstavet "K" 
Han benytter sig af frivillige, men kunne bruge flere. Var det ikke noget for jer, Klaus og Johannes, at tage ind og hjælpe med??

Og så lige et billede fra juledag hvor min lille skat kom op med sine glade og udhvilede forældre.

No comments:

Post a Comment